5 tips voor augmented en virtual reality in het onderwijs

1 november 2016 | ThiemeMeulenhoff

De laatste tijd is er veel te doen om de nieuwe technologieën augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Maar wat zijn dit nou eigenlijk? En hoe zouden ze in het onderwijs gebruikt kunnen worden? Vijf tips voor de innovatieve docent die aan de slag wil met augmented of virtual reality.

Wat zijn AR en VR?
Augmented reality is niet hetzelfde als virtual reality. Bij augmented reality worden digitale hulpmiddelen gebruikt om de werkelijkheid te verrijken met nieuwe informatie. Zo kun je met de camera van je smartphone de Euromast scannen, waarbij de telefoon je zal vertellen wanneer deze is gebouwd en hoe hoog hij is. Augmented reality verbindt op deze manier de fysieke wereld met de digitale wereld.

Dat ligt anders bij virtual reality. Bij VR is het namelijk de bedoeling dat je je helemaal onderdompelt in de digitale ‘virtuele’ wereld en dat je de fysieke wereld even vergeet. Veel virtual reality technologieën maken dan ook gebruik van een bril die je afsluit van de reële wereld. Zo kun je bijvoorbeeld de ervaring hebben dat je een rit in een achtbaan maakt. De brillen variëren van dure versies zoals de Oculus Rift tot de goedkope kartonnen doosjes van Google Cardboard.

AR en VR in het onderwijs
De technologieën zijn leuk en interessant. Maar voegen ze ook waarde toe in de klas? Volgens recente onderzoeken zou dit zeker het geval kunnen zijn. Media expert David Kleeman stelt dat VR het empathisch vermogen van kinderen bevordert. Volgens universitair docent Willem-Paul Brinkman kunnen de technologieën zelfs bijdragen aan het geloof in eigen kunnen. Mooie vooruitzichten dus en mogelijk heel waardevol voor het onderwijs. Voor de innovatieve docent hebben we daarom een aantal tips op een rij gezet om VR en AR in de klas in te zetten.

5 tips om AR en VR in de klas te gebruiken

1)     Verbind het boek met de digitale stof
Digitaal lesmateriaal vult het boek aan omdat verwerking (oefeningen maken) efficiënter verloopt als het digitaal gebeurt. AR kan de verbinding tussen boek en verwerkingssoftware een stuk makkelijker maken voor de leerlingen. De leerling pakt zijn/haar smartphone, scant het theorieboek en komt direct bij de relevante oefeningen. Een naadloze verbinding tussen boek en digitaal.
Dat kan bijvoorbeeld met de app QR Reader.

2)     Laat theorie tot leven komen
Een veel gebruikte toepassing van AR is het gebruik van inspirerende animaties om onderwerpen uit te leggen. Abstracte concepten spreken op deze manier direct tot de verbeelding. Onlangs hebben wij de educatieve oplossing van het bedrijf AVRGE getest in de klas en de reacties van de leerlingen waren overduidelijk positief. Leerlingen gaan gemotiveerd op ontdekkingstocht met de technologie en leren op die manier op een vernieuwende manier over de lesstof. Het voegt iets spannends toe aan de les!  

3)     Laat leerlingen creëren
Zowel AR als VR zijn aansprekende vormen om leerstof over te brengen. Tegelijkertijd zijn veel jongeren gewend om met behulp van sociale media zelf inhoud te creëren en te delen – denk aan YouTube, blogs, Twitter, Instagram en andere platforms. De augmented reality apps Aurasma en  Blippar bieden scholen de mogelijkheid om zelf interactieve content toe te voegen aan de digitale ‘augmented’ laag. Ook wordt het makkelijk en goedkoper om zelf 360 graden video’s te maken, bijvoorbeeld met de nieuwe Samsung Gear 360.
Voor de gevorderde leerlingen en docenten zijn er ook programma’s die het maken van VR-werelden relatief eenvoudig maken. Denk hierbij aan het 3D-animatieprogramma Unity, wat sinds kort ook ondersteuning biedt voor de Oculus Rift van Facebook. Door op deze manier AR en VR in te zetten in de klas wordt het creatieve vermogen van leerlingen aangesproken.

4)     Simuleer de praktijk
Virtual reality bestaat al lang en is een erg goede vorm van simulatie. Virtual reality is daarmee heel geschikt voor specialistische trainingen. Waar piloten vroeger in een dure simulator moesten zitten om het vak te leren, is het nu voorstelbaar dat ze leren met een virtual reality bril.

5)     Varieer en gebruik de technologie niet te veel
Een belangrijke reden voor het inzetten van VR en AR is dat ze bijdragen aan het motiveren en activeren van leerlingen. Dit blijft alleen zo als ze spaarzaam ingezet worden in de klas, anders is de nieuwigheid er gauw van af. Toen wij een groep leerlingen vroegen naar hoe vaak ze augmented reality zouden willen gebruiken in de les gaf een overgrote meerderheid aan dat ze niet vaker dan één keer per week een dergelijke werkvorm wilden gebruiken. Houd AR en VR dus bijzonder door ze spaarzaam in te zetten.

De Nationale onderwijs app

Blijf op de hoogte van het belangrijkste onderwijsnieuws. Een App boordevol met actuele inhoudelijke artikelen die interessant zijn voor iedereen die in het Nederlandse onderwijs werkt.

Meer weten

Download de app

App StoreGoogle Play